Koude douche

De monteur klopt op het expansievat en concludeert dat het stuk is. Dat dient vervangen te worden, en hoewel ik het meest luxe servicepakket heb, valt dit er helaas buiten. Het vat is namelijk geen onderdeel van de ketel, maar hangt ernáást…
“€ 115,- alstublieft.”

“Ja, zo’n expansievat gaat maar een jaar of 6-8 mee.”
“Waarom heeft de onderhoudsmonteur hem na 11 jaar dan nog nooit preventief vervangen? Hij zou me tenminste gewaarschuwd kunnen hebben.”
“Wij vervangen natuurlijk nooit dingen die niet stuk zijn.”
“Is dat niet de essentie van onderhoud? Als ik mijn auto wegbreng voor een beurt, dan verwacht ik ook dat ze de remblokken vervangen vóórdat ik er een ongeluk mee krijg.”

“Ik heb nog steeds lekkage.”
“Misschien lekt het ergens anders in uw woning? Lekkage kan van alles zijn.”
“Meneer, er ligt een plasje ONDER de cv-ketel.”

“Ik zie in de offerte voor een nieuwe ketel dat het expansievat precies het enige onderdeel is dat ik er gratis bij krijg, en ik heb er net 115 euro voor betaald. Kan dit dan worden verrekend?”
“Nee, daar kunnen wij helaas niks mee doen.”

“Moet ik buiten deze offerte nog rekening houden met andere extra kosten?”
“Niet dat ik nu kan voorzien. Misschien heeft u een flexleiding pakket nodig, maar dat kunnen we pas ter plekke zien. En misschien dat uw thermostaat niet meer werkt, dat weten wij ook nooit van tevoren.”

Ik bel met installatiebedrijf B.

“Nou ik zou geen Ferroli nemen hoor. Dat zijn kutketels, sorry dat ik het zeg. Er passen ook andere ketels onder die Optifor.“

Ik juich een ander merk zeker toe, maar alleen als er kan worden voldaan aan het keurmerk. Ik wil mij niet verslikken in een combinatie die installateurs niet ondersteunen als er straks iets mis is met de Optifor of de ventilatie. Dan volgt deze reactie:
“Sinds oktober 2018 is het verboden om een ander merk CV-ketel te installeren, Ferolli heeft een rechtszaak aangespannen en gelijk gekregen.

De garantie op de CV-ketel is standaard fabrieksgarantie, ik geef geen garantie op de CV-ketel zelf en op de werking met de Optifor. Alle garantie kwesties gaan via Ferroli, ik neem geen enkele verantwoording voor dit merk.”

Juist.
Terug naar installatiebedrijf A.

“Moet ik dit bedrag direct in één keer pinnen?”
“Het liefst wel.”
“Maar? Wat is het alternatief?”
“Contant. Dus als u er even rekening mee houdt dat u uw pinlimiet aanpast… dat lukt tegenwoordig heel makkelijk hoor, gewoon via de website van uw bank.”

One Reply to “Koude douche”

  1. Wat een gedoe Mara. En wat gemeen dat ze je geen enkele keuze laten. Hopelijk is t inmiddels opgelost en zit je er weer warmpjes bij.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *