Inflatie van de Superhost

Ooit was ik er zelf één: een Superhost van Airbnb.
Met plezier stak ik veel tijd en aandacht in het hosten van gasten die een paar nachten in mijn huis kwamen logeren. Als dank kreeg ik mooie recensies en dat gaf mij anderhalf jaar de status Superhost. Mét een mooie badge.

Nu Airbnb veranderd is van uniek platform om in iemands huis te overnachten naar een veredelde verhuursite van vakantiewoningen, en Airbnb een gangbare, relatief goedkope manier van overnachten is geworden, ben ik ermee gestopt. Ik wil geen handdoeken op mijn badkamervloer vinden bij thuiskomst. Iets dat in een hotelkamer de norm is, maar niet in mijn eigen huis. Overigens heb ik geen echt vervelende ervaringen gehad hoor, maar waar er in het begin altijd uitgebreide bedankjes voor me klaarlagen, vond ik op het laatst soms zelfs geen briefje om gedag te zeggen.

Zelf hosten doe ik dus niet meer, maar ik vind het nog steeds leuk om ergens heel even te wonen in plaats van toerist te spelen in een hotel. De leukste plekken zijn de woningen waar écht in gewoond wordt buiten de verhuur om. Maar die zijn schaars geworden.

Afgelopen Hemelvaartsweekend zaten wij in een Airbnb in de Ardennen. Het was direct duidelijk dat dit huis puur voor verhuur gebruikt werd. Maar de recensies waren lovend, de gastheer was een Superhost en het lag gunstig voor het wandelweekend dat wij voor ogen hadden.

We hadden er een prima verblijf. De gastheer was goed bereikbaar en uiterst vriendelijk, het huis was brandschoon. Een dikke acht. Maar een Superhost?

Van een Superhost verwacht ik dat hij zijn gasten waarschuwt dat op Hemelvaartsdag alle winkels in de wijde omtrek zijn gesloten. Wij waren goed voorbereid en hadden eten bij ons. Maar in de keukenkastjes lag niks. Geen pak pasta, geen olie, azijn, kruiden… niet eens thee. De koelkast was ook helemaal leeg. Hoe moeilijk is het om een fles met water te vullen en die in de koelkast te zetten? Om eenmalig een pot mosterd, een kuipje boter en een tube mayonaise in de koelkast te leggen? Gasten vervangen dit vanzelf als ze het opmaken, toch? Ik verwacht ook een paar schone handdoeken, zeker als je weet dat je gasten van plan zijn te gaan wandelen en het mooi weer wordt. Eén handdoek per persoon voor drie nachten volstaat dan gewoon niet.

Ik vraag me af of ik de lat echt te hoog leg en mensen met veel minder tevreden zijn. Of dat het eerlijk invullen van recensies lastig is als je verblijf prima was. Dat je niet wilt muggenziften. Dat vier sterren geven flauw is, als je er ook vijf kunt geven. Terwijl: 4 sterren is toch ook een mooie score? Zo laat je wat ruimte voor de hosts die echt dat stapje extra nemen. Die weten wat hun gasten komen doen en ze eens extra in de watten willen leggen. Die gaan voor de tien. In dit systeem filter je die er helaas niet meer uit.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.