Ik zal het uitleggen

De jaarlijkse APK zat eraan te komen, en de aanbiedingen stroomden mijn brievenbus in. Ik kreeg ook een brief van Kwikfit, met een serie kortingsbonnen. Ze boden me een grote beurt plus APK voor zo’n laag bedrag; een offer I couldn’t refuse. Nou ja, ik heb wel flink getwijfeld of ik op het aanbod in moest gaan en heb aan verschillende mensen om raad gevraagd. Ik ga namelijk al sinds ik een rijbewijs heb naar de particuliere garage waar ik mijn auto ook gekocht heb. Een prima vent, maar met de auto was steeds zoveel mis en het kostte me iedere keer zoveel geld dat ik toch ging twijfelen of dat nu aan de auto of aan de garage lag. Want ik heb natuurlijk geen greintje verstand van auto’s en zo zie ik er ook uit, je kunt me dus alles wijsmaken.

Eigenlijk ben je als leek volledig afhankelijk van de goodwill van de garage. Mijn dilemma: vertrouw ik mijn oude garage genoeg om de verleiding te weerstaan? Of ga ik voor de besparing van meer dan 100 euro en riskeer daarmee de relatie met mijn garage op de tocht te zetten?
Ik besloot dat ik mijn garage niks verschuldigd was en dat ik best eens mocht uitproberen of de Kwikfit in de buurt mij zou bevallen. Mijn garage hoefde er niks van te weten en als het niet beviel, kon ik de volgende keer altijd weer terug.

Nerveus bracht ik de Kanarie ‘s morgens weg. Ze zouden me bellen als hij klaar was, of eerder als er wat mis was. Ik zei nog dat ik niet verwachtte dat er iets zou zijn omdat eigenlijk alles al wel recent vervangen was.
Veel te vroeg kwam het telefoontje; de auto kon op dat tijdstip nog met geen mogelijkheid klaar zijn. En inderdaad: er waren toch een “paar puntjes” waarop de auto niet door de APK kwam. Het lijstje begon heel rustig met allerlei lampjes van 10 euro per stuk, daar kon ik nog mee leven. Maar daarna barstte het feest pas los. Een hele waslijst die mij in totaal zo’n 600 euro ging kosten. Plus een reparatie die ze zelf niet deden. Mij werd aangeraden daarmee naar de dealer te gaan.

Wat?!

Ik heb gezegd dat ze maar even moesten wachten met de reparaties en heb opgehangen. Vervolgens heb ik mijn garage opgebeld met de vraag of hij mijn auto wilde keuren. (In gedachte al allerlei smoezen bedenkend waarom de grote beurt dit keer niet nodig was). Ik dacht: dan laat ik hem gewoon opnieuw bekijken, en merk ik vanzelf wel wat daar uit komt. Hij kan in elk geval alle reparaties zelf doen, en misschien komt hij tot een andere conclusie. Ik kon vrijdag al terecht, net op tijd, want de auto moet zaterdag gekeurd zijn.

Toen ik mijn auto ging halen, werd mij echter duidelijk dat ze hem bij Kwikfit al bij de APK hadden geregistreerd als afgekeurd! Ook hadden ze de lijst doorgegeven met de punten waarop hij was afgekeurd….

Er zat niks anders op dan mijn garage terug te bellen en het hele verhaal op te biechten. En ik durfde het ECHT NIET. Ik schaamde me dood.

Gelukkig vatte de garage het goed op en kon er zelfs wel om lachen. Ik heb er van geleerd. Voortaan ga ik nooit meer vreemd.

3 Replies to “Ik zal het uitleggen”

  1. Ik ben zelf ook weleens bij de Kwik Fit geweest en ik moet zeggen dat ik daar nooit meer terug ga, tenzij het een los te vervangen onderdeel is (accu ofzo). Ik heb niet het idee dat daar vakkundige mensen rondlopen. Het zijn vaak meer de goedkoopste krachten die je amper te woord kunnen staan omdat ze het Nederlands niet machtig zijn. Daar heb ik op zich geen problemen mee, maar als ze voor al mijn vragen weer eerst naar het grote opperhoofd moeten lopen… tja…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *